BUKAN CERITA CINTA: MAHAL DALAM KESEDERHANAAN (EXCLUSIVE SHARING)

hey hihello aiwaaahhh 




Dah boleh agak dah kut apa cerita post kali ini? Saja je buat tajuk cringe so tht korang tertanya-tanya. Asyik topic tentang education je, sekali-sekala kita tukar mood ok tak? 


I know i sometimes very noob to the blogging world but i have always been one who loves to read & write. I see myself as a storyteller, so im hoping this will keep my readers’ interest especially you all oke. I’d like feedback on my blog if anyone has the time feel free to comment especially those yang kenal saya. 


Before otak korg fikir lain, ini BUKAN CERITA CINTA. If confuse lagi, sila baca semula main title kat atas.


This time kita try sentuh tentang lelaki? You guys OK tak? Takut ada yang tak OK je hahaha. Saya tak tahu nak label ni cerita or apa but for sure bukan cerita cinta ok but if nak tahu overall cerita, sila baca tanpa skip :')




One day, secara tak sengaja saya terdengar ceramah tentang batas dan diri kita berlainan jantina. Ceramah. So time ni saya teringat seorang kawan lelaki. (Tak tahu kenapa muka dia muncul atau mungkin Tuhan nak tunjuk kepada saya bahawa dia adalah "Contoh" kepada ceramah tu) ok cringee


Kenapa dengan kawan lelaki saya ni? 


Kawan lelaki saya ni nak cakap special pun tak juga, kitorang tak rapat mana pun. Cuma, i guess dia langsung tak save nombor saya even kita ada melakukan aktiviti tertentu di UPM & mesej pun atas urusan lain (if tak ada urusan for sure memang tak mesej).


Dia nampak agak tak layan perempuan (something yang buatkan diri dia nampak unique for me). Bukan seorg yg kasar, but cara dia menjaga batas (gap). Mostly kawan dia pun lelaki. Based pada pengamatan saya la. Tak tahu laa if pengamatan ni salah sebab tak tahu banyak pun tentang dia just kenal gitu gitu jur.


Cara percakapan dia pula tertib, tersusun. Dan ayat yang keluar dari mulut dia macam buat kita senang dengar. Faham tak? Susah nak nampak dia senyum but actually dia baik sangat. Based pada appearance dia, kita boleh nilai diri dia ni seorang yang bagaimana. 


Bila tengok dia, ada reflection agama pada diri dia. Keagamaan tu terpantul pada diri dia. Tercermin dan terzahir di luaran. Somehow kita boleh anggap agama menyelimuti tubuh dia. 


Back to topic kita, dari situ saya mula kagum attitude dia.


Suatu hari, saya buka cerita tentang dia kepada ustazah saya kerana kekaguman saya. Bila tengok appearance dia, automatic reflection pada diri sendiri. Sebab jarang jumpa lelaki macam dia.


But then, when I told about him to my ustazah, tak sangka ayat yang dituturkan Ustazah buat saya terdiam. Bukan kerana sentap, tapi kerana ayat itu membawa refleksi diri. 

        "Biasalah Azia, lelaki yang mahal adalah untuk perempuan yang mahal. Dia bersedia meletakkan harga yang tinggi pada diri dia. Begitu juga kita sebagai perempuan." 



Time ni automatic saya terdiam. Kata-kata ustazah betul betul tepat mengena pada diri kawan lelaki saya tu. Dan perkataan "harga", kedengaran......sangat berharga.


First time saya dengar ayat ni untuk pihak lelaki or saya memang tak ambil tahu before ni that's why tak pernah dengar kot. hghghg. But, ayat ini buat saya touched. Sangat touched. Selalunya kita akan dengar ayat untuk pihak perempuan right? Eg: "perempuan yang mahal adalah..." lol****




 Why touched? 


Sebab mostly kita sebagai perempuan pun tak mampu jadi seperti lelaki ini. Bagaimana seorang lelaki menjaga tertibnya dan memang kita semua tak sempurna but still, kita dapat menilai jenis seseorang. Dan, kita tahu siapa diri kita kan. Ada di antara kita pakai tudung tak tutup dada, lilit shawl nampak leher, berbual dengan lelaki tiada tatasusila, sakan bergelak ketawa mengilai tak ditapis, termasuk perempuan yang bermulut bisa dan racun, bercakap hingga menyakiti. 

 Related? Yes. 

Maybe saya pun sometimes macam ni maybe tanpa sedar tergelak kuat who knows? Dan saya merasa rendah diri. Sebab saya rasa dia lelaki hebat.

So, story ni sebenarnya refleksi diri. Bagaimana seorang lelaki meletakkan harga diri yang tinggi which means exclusive, begitu juga dengan perempuan. Masih belum terlambat untuk ubah diri kita. Maybe before ni, kita sebagai perempuan mengabaikan fitrah kita sebagai seorang perempuan. Maybe. So, ubah. Reflection.




Jadi lah seorang yang exclusive, dengan kesederhanaan. Serious. Exclusive dengan kesederhanaan. 

Saya pun tak bagus mana dan ada kekurangan, tapi, dia (lelaki ini) beri reflection dekat saya. Even saya tak rapat pun dgn dia. But serious, saya mengagumi dia. Dan kadang bila teringat ayat tu, "lelaki bersedia meletakkan harga yang tinggi pada diri dia", so same goes with me. Untuk semua perempuan di luar sana, u get wht I meant?? Begitu juga dengan anda semua. 


Letakkan harga yang tinggi pada diri awak semua. Harga. 


Saya bukan lah orang yang terlalu sederhana. Bila pergi kelas pun saya akan touch up muka bcs saya suka pada alat make up. Bukan sebab nakkan pujian but 'we love it as a girl'. Dan, saya tak suka pakai t-shirt, sebab saya suka pada dress or blaus yg you know.. So basically saya bukan lah begitu sederhana dari segi ini. Even kehidupan saya sederhana, but saya rasa saya bukanlah orang yang sederhana dari segi attitude. Saya jenis yang tak suka pakai tudung bawal and lebih memilih shawl. Sebab tudung bawal tak sesuai dgn muka saya. Hahahaha. Well, setiap orang ada cita rasa sendiri kan? 


Tapi lepas saya muhasabah diri after dengar ustazah saya cakap, esoknya pergi kelas saya pakai t-shirt dan tudung bawal yang lepas bebas. Means, tudung itu tak di-pin di tepi la, just lepas bebas. Sampai kawan saya tegur "Tak pernah nampak kau pakai tudung bawal!".  Padahal ianya bersebab, sebab kata-kata Ustazah betul-betul menusuk.  But time tu jela saya simple hgjghh sorry yopp after that back to basic. But it's okay if kita tak change diri kita asalkan tidak menyalahi fitrah manusia dan ini adalah diri kita so why not?? Right?

Sama juga dengan anda semua, chill out! 


So ni buat saya berfikir kebenaran yang setiap orang yang kita jumpa dalam hidup adalah suatu pengajaran buat kita. Sama ada sesuatu yang kita boleh ikuti atau sesuatu yang kita boleh kagumi. Tak kisah la dia lelaki atau perempuan.


Jadi, those yang rasa diri tak berguna dan tiada apa yg menarik pada diri korang. Mustahil. Pasti ada kebaikan dalam diri setiap orang. Sama ada kita dihijabkan atau tidak. Sama ada sedar atau tidak.

Cubalah observe sekeliling kita dan memahami orang di sekeliling kita. Maybe attitude kita boleh buat orang adore pada kita apatah lagi sekiranya kita baik kan.


Thank you kepada readers saya yang mengikuti kisah ini dari awal sampai akhir. Mengantuknyaaaa lahaiii story niii btw sorry sebab bebel panjang panjang.  Tajuk kali ni memang macam mengundang fitnah. Hahahah hshs sorry semua. 


Komen yang murni - murni je dialu-alukan, yang tak murni tu if rasa nak komen pun boleh. Dalam blog ni tak ada racism chillaxxx

Ampun maaf atas kesilapan bahasa sekiranya ada. Arigatouuuuuuuuuu muah

Comments

  1. oi study akaun ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan nak jawab wiley plus ke tu ��������

      Delete
  2. Ya Allah Wan, kau pun aku adore in silent sbb kau friendly sgt dgn smue org, smpai smue selesa dgn kau. Apa-apa kerja mesti kau yg beri semgt dkt org lain untuk buat kerja wlaipun malas. sejak sekolah lagi

    ReplyDelete
  3. azia trima kasih. you mmg selalu beri affect pd org atas kata kata you. betul, everyone yg ad di sekeliling kita adalah sebagai pengajaran. but how you bole tulis story ni dgn perfect 😒siapakah lelaki tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. no la, just sharing je but thankyou tau. πŸ™‚

      Delete
  4. Jadi lah seorang yang exclusive, dengan kesederhanaan. :'(

    ReplyDelete
  5. Aku pernah jumpa lelaki mcm ni, betul, tercermin agama pada dia eventho kita tak dekt pun dgn dia. Aku curious siapa lelaki kau cakap ni. Upm ekonomi ke?? Kau ni bercakap tentang laki pun tak pernah hahaha tiba tiba post tentang lelaki panjang berjela πŸ˜‚

    ReplyDelete
  6. aku x tdo lagi ni, study account esok test oi, sambil tu tengok blog kau hsh

    ReplyDelete
  7. hahhh jumpa pula lelaki mcm ni, aq tengok upm ni banyak Corona je sekarang. Kau je jumpa orang baik baik. Aq gi mana je nampak muka China. matikkkk ajaaaa gini

    ReplyDelete
  8. azia, hebatnya penulisan awak sampai terasa di hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes me thought the same. her blog posts were inspiring, I look forward to following her next chapter like srsly

      Delete
    2. berapa lama awk taip story ni?

      Delete
    3. tak lama pun hahaha sebab ni just random thoughts dear

      Delete
    4. Oooook thank

      Delete
  9. Those yg nak tahu, penulis blog ni since sekolah mmg famous dgn karangan and writing penulisan semua. Pakar bahasa melayu aras tinggi. that's why ayat dia mcm ni.

    ReplyDelete
  10. Wan jangan ada crush, aku baru tak nak org potong line aku πŸ˜‘

    ReplyDelete
  11. Okey sis nak bookmarks blog ni

    ReplyDelete
  12. Sy before ni selalu rasa hidup saya mcm tak ada apa nak dibanggakan. Sy dulu time sekolah kelas belkg, sy selalu tengok awak Wan. Tpi sy tak pernah nk tegur. Sebab awk dgn geng geng bijak, sy biasa je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh jangan macam tu. Apa apapun kena bangga dengan diri kita sebab orang tak akan selalu banggakan kita, so diri kita lah yang kena main peranan. Kita sama je tak ada beza. πŸ’Œ

      Delete
    2. Azia sekarg kt upm ??

      Delete
  13. tadi aku study akaun rasa bodo kejap, lepas tengok blog kau terus rasa pandai. HAHAHAHAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus jugak kejap bodo kejap pandai, saya ni bodo tak pandai pandai

      Delete
    2. Ya Allah πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Delete
  14. Sedihnya baca story ni. Rasa mcm diri tak sempurna tapi sblm ni suka judge orang lain. Padahal ada org yg lebih baik. Apapun thumbs up, rate 100/10 untuk story ni wan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Infinity over zero

      Delete
    2. thankyouu sudi baca story simple je 😒

      Delete
  15. Kau tanak tanya ke siapa adore kau, ramai je ni adore kau

    ReplyDelete
  16. sambil baca, sambil teringat muka Wan azia yg cantik, bila nak ajar aku makeup ni wann��

    ReplyDelete
  17. Ya Tuhan perfect sangat story ni. Perkara yang saya tak pernah peduli selama ni tapi azia dah mampu describe perkara ni dari pucuk sampai pangkal. Tula jarang sgt jumpa lelaki yang mcm tu. Takpala kita single je azia

    ReplyDelete
    Replies
    1. single mingle twinkle little starssssssss 🀧

      Delete
    2. azia, boleh tak ajar saya mcm mana nak create blog? teringin

      Delete
    3. sure, WhatsApp saya okey!

      Delete
    4. Nak jugak

      Delete
  18. thank you azia, words to live by... u know... I love your writing n I admire your ability to put everything into perspective. It was moving & inspiring at the same time. you help me a lot to be a better person.

    ReplyDelete
    Replies
    1. why you tak join MPP or mpk? You sesuai sgt. I ingat you join..

      Delete
    2. tak layak la awakkkk, saya prefer jadi normal je, takpalaa normal is special ehe

      Delete
  19. nowadays perasaan malu dlm diri tak ada. sebab tu nilai harga kdg kdg tak dipandang oleh org.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes, perempuan pun banyak da takda attitude sekarang

      Delete
    2. maybe dah terbiasa bergaul with org yg mcm tu kan then terikut ikut, but doakan je mereka berubah

      Delete
  20. I guess unexpected things tht happen when th azia start a blog are it becomes addicting and without realising it, she make friend with inspiring people 😊 me also addicted-want to read, addicted to read hjhjhjhj really enjoy reading your blogs azia :-)

    ReplyDelete
  21. terima kasih untuk cerita ni❤️

    ReplyDelete
  22. wannnnnnnnnnnn, tengah stalk insta awk but nampak ada link blog. I'm curious at first blog apaaa.. But wow you're a blogger? srs I will be the first one to buy your book if you decided to publish one! Serious sumpah! Can't believe so many ppl comment in your posts (^o^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankyou sebab singgah sini, beshe beshe je blog ni

      Delete
  23. share la pengalaman dapat dekan sem lepas!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takda pengalaman, saya tak dekan sem lepas 🀧 pray for meeee

      Delete
    2. next time!

      Delete
    3. tak dekan tak semestinya tak pandai, 3.75 tu tinggi sangat laa upm punya. aku pun 3.5 je nanges tgk budak uitm dekan

      Delete
    4. takpa, kita cuba lagi, pintu masih belum tertutup untuk berjuang :)

      Delete
    5. yup sgt betul. Ala kau kan pandai.

      Delete
  24. Okey ni first time Wan share tentang personal life 😝 Selalunya tentang hal hal lain je

    ReplyDelete
  25. Best wehh cerita kau, bagus untuk self-reflection. Hah cepat siapa nak judge tu mesti geng geng sarcasm bhahahshs next post lagi la personal life macam ni

    ReplyDelete
  26. Rasa macam tengah baca buku novel la awakknya

    ReplyDelete
  27. Baru 1 hari dah berjela jela komen orang hahhahaha

    ReplyDelete
  28. Road to 15K READERS!!!! ROAD TO 15K READERS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. readers pun dah cecah 14K

      Delete
    2. macam mana nak tahu readers blog ni?

      Delete
    3. ada di page views bahagian sidebar

      Delete
  29. saya nak juga Wan :p kisah saya mana? Shshh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry baru perasan mesej kamuπŸ˜‚ kisah awakkkk hmm nanti WhatsApp saya yekk hahaha

      Delete
  30. WAAAAAAAAA 😍😍

    ReplyDelete
  31. Saya paling suka part "cerminan keagamaan"πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azia bila nak publish bukuu dari dulu kita ternanti

      Delete
    2. tak ade rezeki lagi, and bukan dalam perancangan setakat ni eventho dulu time sekolah memang gila gila nak publish bukuπŸ˜‚

      Delete
  32. sebab tu orang baik itu telah nampak kebaikannya 😭

    ReplyDelete
  33. Gila Wan, aku ingat kau ada pakwe baru tadi πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  34. uuuuwwu akak femes

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  35. mampus, banyak gila komen kat blog kau 🀣

    ReplyDelete
  36. maigaddddd wann, pabila wan bercerita ��

    ReplyDelete
  37. betullah tu, aku pun adore kau jugak, kau je tak tahu wan!

    ReplyDelete
  38. Wan buat post lagi Wan!

    ReplyDelete
  39. Wan, very meaningful ❤️ semoga kita jdi wanita yg lebib baik hehe btw siapa eh laki ituhhh

    ReplyDelete
  40. this story very related dengan persekitaran kita :')

    ReplyDelete
  41. dgr ceta ada budak hardcore sgt dgn kau azia, betul ke? org cantik kan😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan, tu semua dunia je, tak layan la dah dah

      Delete
  42. Best macam baca diari la awak ☺️

    ReplyDelete
  43. Buat lebih banyak post berkaitan kehidupan pls azia. Lamanya tak update..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee busy sikit, insyaAllah if ada masa kita update :)

      Delete
  44. Saya suka penulisan awak�� shine bright like a diamond ✨✨

    ReplyDelete
  45. Happy 15K++ readers my pretty azia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sista, now it's already 60K followers in your blog

      Delete
  46. hope you'll publish your book, soon, don't stop ok bcs i rlly love your writing. i knew you bcs you had publish several of your poems in dewan bahasa pustaka right? Sometimes ppl tak nampak kita, but we still have the chance to 'win', cepat or lmmbat. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. omooo thank you for your kind words <3 may Allah bless youuu

      Delete
  47. Panjang sangat penceritaan nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. panjang untuk orang yang nak membaca πŸ˜‰

      Delete
  48. Nice story sis btw sis cantik sgt. Dah lama adore dgn sis. Baik pula tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KMM: KOLEJ MATRIKULASI MELAKA MASJID TANAH 2018/2019, THE LIFE AS COLLEGE STUDENT

PSPM I & II 2018/2019 BUSINESS QUESTIONS FOR MATRICULATION ACCOUNT STUDENTS