MOTIVATION: MONEY & ACT LIKE YOU'RE RICH

Hola & salam!


Want to travel the world for awhile? BUT there's a popular myth btw floating around that travel is an expensive hobby!! Tapi tak salah pun if tak ada duit dalam pocket but berangan nak melancong ehh tak dosa okey! Tak dosa. Normally kita akan label ppl who travel a lot must hv rich parents right?? but it's OK I understand where you're coming from (we're same actually). **Totally understand.


CARA NAK TRAVEL TANPA ILMU


Nak travel perlukan ilmu but if kita memang basic pun zero is okay kita mula dari bawah. Start search tentang tempat yang you nak pergi & ambil tahu if dari Malaysia nak ke mana & ke mana. Lepas turun dari lapangan terbang then nak ikut laluan mana? Example. So, memang perlukan ilmu. If malas nak search maybe boleh pergi tempat tu dengan orang yang Pro dan pakar to make sure you tak akan sesat.


GARDEN BY THE BAY




Beberapa hari lalu, saya berkesempatan untuk pergi ke Garden By The Bay in Singapore. So basically, senang aja nak pergi ke Garden By The Bay. If you orang JB. Naik aje bas lepas JB Center then berhenti di Kranji MRT/ mana-mana MRT di Singapore. 

Dari MRT Kranji, awak akan melalui banyak tempat dan Marina Bay Sands merupakan MRT yang ke-2 last. So, just tunggu sehingga dapat announce yang korang dah sampai di Marina Bay Sands.

Then, turun MRT. Kemudian just follow aje Circle Line (Penanda KUNING). Sebab Circle Line ni akan bawa awak ke Garden By The Bay. But, awak perlu naik MRT dulu untuk ke MRT Bayfront.

Bila dah sampai di MRT Bayfront, don't worry, awak automatic sudah memang berada di Garden By The Bay.

Easy peasy! 

Laluan ke Garden By The Bay dari MRT Bayfront 


Senang sangat, just cari laluan panjang yang dindingnya semua dipenuhi kaca dan cermin. Hujung sekali ada tangga if im not mistaken. Naik tangga tu dan SAMPAI!


Actually tujuan POST ni bukan nak cerita tentang Garden By The Bay but nak buang perspective masyarakat tentang average ppl tak boleh TRAVEL. 

Yes, travel memerlukan duit. If kaya, hari-hari pun boleh pergi. If average je gaji, 2 kali setahun or sekali setahun or 1 kali setahun WHY NOT? Kau bukannya duduk dalam penjara sampai tak boleh keluar dari negara sendiri? Kan? 


You’re going to die anyway, so the amount of money in your bank is useless. Yes, untuk masa depan but kita tak tahu bila kita meninggal right. Make experiences, not wealth. Gain experiences. Hidup bukan nak memperhambakan diri dengan kerja semata-mata. Have fun even satu hari 🎶


Money is important & it matters but far more valuable is gaining experiences, inviting challenges, accepting how life unfolds. And paling penting, be yourself. If nak travel, travel. Perlu ada 'WILLING', bukan excuses. At least negara jiran because yah maybe negara yg lebih jauh memerlukan kos yang lebih mahal. Lagipun, mata wang kita sangat rendah. 


Turn it into a decision to live for right now and laugh. Laugh loudly, with your mouth full of fries, at anyone who tries to criticize you for it. Yes, stop critic orang. If dia miskin but want to travel so let them la.


Half our money goes to rent & the rest to bills/debt every month terutama yang ada anak ramai. Adik beradik 20 orang, mandi hari-hari guna air bukan pasir. So? We save nothing. We never go anywhere for fun. Malam-malam mimpi ngeri tentang duit yang hampir habis atau duit yang kita nak simpan. What are those? Hidup hanya untuk benda ni? 


Masih ramai orang yang tak ada makanan for lunch dalam fridge and absolutely nothing for dinner. Don't have anything to use for meals. The problem with being poor is that you are always worrying. Yes, I agree. It never ends bcs you're poor. Poor. Poor.

But doesn't mean NEVER. right? Doesn't meant you tak boleh have fun like you're rich. Tapi, have fun dengan cara kita. Maybe kita perlu buat something yang boleh give energy and recharge kita punya motivation.


Setiap orang dilahirkan dalam keadaan berbeza dan pengakhiran berbeza. Ada yang dilahirkan kaya, kemudian ayahnya bankrupt, tak ada duit untuk hidup but masih belum berputus asa. Ada yang kaya, bankrupt dan akhirnya berputus asa. Ada yang dilahirkan miskin dan kemudian family-nya berjaya buat business dengan baik dan kaya but lupa diri. Dan ada juga sebaliknya.

Setiap orang memerlukan usaha. Kesanggupan. Willingness. Sanggup menerima diri kita, and sanggup menerima semuanya.


Travel ni bukan hanya keluar negara dan melancong. But boleh jadi juga dengan kita makan.

Hah makan?

Yes makan!

Makan makanan yang viral. Makan makanan yang kita tak mampu buat. Makan makanan yang kita craving eventho mahal. But you know, makan bukan hari-hari pun sometimes je pun ala kecohnya!

If takut duit habis, tu maknanya kita berkira. Berkira dan berjimat ni lain. Lain sangat. For me, orang yang berkira adalah orang yang selalu complaint. Makan tu tak boleh makan ni tak boleh nanti gemok, like nanti habis duit. Beli tu tak boleh, beli ni tak boleh, nanti jatuh lagi miskin. Beli baju tu mahal tak sesuai, nak beli baju taraf bawah jambatan, EWAH. TAKUT DUIT HABIS. Complaint sana sini, terbeli barang mahal terus complaint. OK INI BERKIRA.


Berjimat is kita akan manage duit dengan baik. If nak makan makanan mahal, takpa beli jela sekali setahun ke sekali sebulan pun takpa. Just nak rasa-rasa. Mati nanti tak merasa pula. Anak-anak pun nak rasa juga makanan ni dok tengok anak orang lain makan je.


Berjimat is kita bukan kedekut. That's berjimat. Kita tak berkira. But nak beli baju mahal, kita consider "takpa, nanti ada duit lebih kita beli OK". Berjimat adalah bukan jenis yang tolak mentah-mentah permintaan seseorang. Dan bila duit habis, kita akan positive. Kita tak akan bebel bebel but diam dan recharge. Heal. 


Basically you know how much money you have. You know how you’re spending it. Own your need to survive.. You know everything. And if you dah tak ada duit, you tahu apa you perlu buat. So it's just a small matter.


Apa yang saya belajar dari kedua orang tua saya, kita tak boleh berkira dalam semua hal. Kita usaha, dan jangan putus asa. Even tak ada duit, doesn't mean you perlu minta orang atau beritahu orang. Paling penting jangan meminjam. Kita tahu hidup kita. Orang lain tak tahu. Kita kena terima diri kita sebagaimana Tuhan menjadikan kita dan bina harapan moga pintu hati kita sentiasa terbuka untuk menerima semuanya.


Ya, itu sahaja.
So, if you need motivation or if I can help you in any way, just ask OK. See you wuv! 

Comments

Popular posts from this blog

KMM: KOLEJ MATRIKULASI MELAKA MASJID TANAH 2018/2019, THE LIFE AS COLLEGE STUDENT

PSPM I & II 2018/2019 BUSINESS QUESTIONS FOR MATRICULATION ACCOUNT STUDENTS