PT09 BACELOR PENDIDIKAN SAINS PERTANIAN UPM (DEGREE ONE STEP CLOSER)

PT09 BACELOR PENDIDIKAN SAINS PERTANIAN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (UPM)


Bacelor Pendidikan Sains Pertanian, UPM akan melayakkan student daripada Aliran Sastera dan juga Aliran Sains untuk memohon. Aliran sastera misalnya seperti Aliran Perakaunan juga layak memohon kursus ini sekiranya berminat (dengan syarat SPM mempunyai subjek Sains Pertanian). Perlu ditekankan di sini bahawa subjek Sains Pertanian bukannya 100% berfokuskan pertanian sahaja. Course ini turut melibatkan sains tulen dan juga beberapa aspek lain seperti perladangan dan sebagainya. Jangan pandang rendah pada course ini hokeyy! 



BAGAIMANA TEMUDUGA PENDIDIKAN SAINS PERTANIAN DIJALANKAN DI UPM?



STEP 1
First, apabila dapat sahaja surat tawaran untuk Ijazah Sarjana Muda/degree ini terus print siap-siap. 
Prepare segala jenis sijil penting seperti di bawah:
  • Surat tawaran
  • Surat beranak 
  • Ic awak & ic both of your parents 
  • Sijil koko  
  • Sijil berhenti sekolah 
  • Sijil muet  
  • Sijil anugerah etc
  • Sijil penglibatan  
(prepare segala salinan sijil berkaitan + bring along juga yang ori) 

*Just in case, bawa semua sijil yang dirasakan penting, letak dalam 2 fail dengan kemas. Separate kepada dua bahagian. 1 file ori & 1 file salinan. Lagi better salinan disahkan (boleh minta pengesahan ketua kampung/penghulu/pengetua sekolah/guru besar/mana-mana pegawai G41 ke atas). Don't worry, biasanya dokumen yang diminta ada dinyatakan dalam surat tawaran. 


STEP 2
Pergi UPM untuk temuduga. Seeloknya datang awal kerana pelajar terlalu ramai. Sesampai sahaja di UPM, lekas-lekas beratur untuk daftar nama di barisan course masing-masing. Masa daftar nanti, awak dikehendaki menandatangani kehadiran. Waktu ni memang awak keluarkan IC siap-siap sebab dia nak tengok. Kemudian, awak akan diminta untuk pergi ke 'bilik menunggu'. Bilik menunggu untuk lain course berbeza tau, (better ask & confirmkan dgn orang tu di mana bilik menunggu untuk course awak supaya tak tersalah masuk bilik menunggu). 


STEP 3
Tunggu nama dipanggil di bilik menunggu. Don't worry, mereka akan sebut nama awak dengan jelas. Satu dewan dalam bilik menunggu tu akan dengar nama awak. Kot-kot ada crush bolehlah usha nama. HAHAHA


STEP 4
After nama dipanggil, awak akan disuruh masuk ke bilik temuduga. Akan ada 2 panel di situ. Panel ini kiranya jadi judges awakla. Masuk je bilik tu berikan salam dan duduk apabila disuruh duduk. Muka dah kena practice senyum awal-awal tau supaya panel tu tengok pun sejuk mata memandang gicheww. Siapa tak suka senyum tu time ni kena jadi fake sikit senyum manjang k


STEP 5
Bermulalah sesi mendebarkan. Sesi eye contact dan sesi lidah terkelu seribu bahasa. Waktu ini panel akan mengasak awak dengan pertanyaan diluar jangkaan. Rasanya soalan 'Kenapa memilih pendidikan?/Kenapa memilih guru? /Kenapa memilih UPM?' sudah tidak berapa relevan lagi. Actually mereka akan prepare soalan HOTS gitu, suruh budak fikir sikit. Tapi, just in case, awak be ready la kot kot dia tanya soalan sebegitu. 



CONTOH SOALAN HOTS YANG MUNGKIN DITANYA KETIKA TEMUDUGA:
Sekiranya awak menjadi student UPM dan berada di semester 6, apa yang awak akan lakukan pada semester itu jika kami berikan tugasan kepada awak untuk meningkatkan profit jualan pertanian yang bakal dijalankan?
 Kalau awak ada 1KG cili, apa awak nak buat dengan cili tu? 
 Jika saya beri awak satu kotak botol, apa awak nak buat dengan botol tu?
Noted: Prepare sebab panel kini memandang business (pengurusan perniagaan) di mana mereka mahu lihat kecekapan awak dalam bidang perniagaan sebab nanti akan ada praktikal.


STEP 6
Tamat. Dah boleh keluar dari bilik temuduga dengan perasaan lega. Kalau tak lega pun tawakkal je ok. Tunggu saja keputusan UPU yang akan keluar nanti sama ada lulus/tidak lulus. Sekiranya tidak lulus, jangan terlalu kecewa.

  You didn't fail, it's just a learning experience okay. 





LINK:
Info Bacelor Sains Pertanian dengan lebih lanjut boleh klik link ini juga:







Comments

  1. hi nak tanye, iv pendidikan sains pertanian ni english or malay ? & apa yang patut tahu utk soalan soalan yg bakal ditanye oleh penemuduga ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, awak dah pergi ke iv tu? Mohon contact saya di ig @wnnrazia for more info sebab kadang saya terlepas pandang. Sorry for the late reply.

      Iv campur, sometimes dia soal dalam English and sometimes malay. And panel dia tak strict pun don't worry ye.

      Untuk soalan dia, saya tak boleh share sini tapi awak boleh mesej saya di ig orait.

      Delete
  2. Assalamualaikum kak...saya nk tnya...masa skolah dulu saya x penah amik aliran sains pon...tpi saya amik diploma kos sains pertanian di mlaka...agaknya klau sya nk amik degree kos sains prtanian jugak. Boleh tak? Dan lgi 1...smua subjek ckap/present dlm BI kaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Sebab memang dari diploma course sainz pertanian kan? So boleh. Semua subjek present dalam BI.

      Delete
    2. Sorry ya terlewat balas. Sebab baru perasan.

      Delete
  3. Assalam, sy lepasan politeknik kos kejuruteraan mekanikal cgpa 2.83, layak x nk amik degree pendidikan ni?, sbb saya dah lama berminat nak jadi guru

    ReplyDelete
    Replies
    1. YES LAYAKKK SORRY DEAR BARU SEMPAT NOTICE. DON'T WORRY, PROCEED AND MOHON.

      Delete
  4. assalamualaikum.saya nak tanya kalau sambung degree dlam bacelor pendidikan sains pertanian lpas dah habis belajar boleh terus jadi guru ke dan diberi jaminan tidak .terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah boleh jadi guru ya sebab ada kawan kawan saya jadi guru after ambil course pendidikan sains pertanian. Yes ada peluang untuk jadi guru. Terjamin

      Delete
  5. Aslm..Sya amik sains pertanian spm... adakah saya layak memohon even ey tk amik sains tulen,??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear, yes layak. No worries. Boleh mohon.

      Delete
    2. Kos ni posting memgajar subjek apa di sekolah?

      Delete
  6. Those yang ada pertanyaan boleh contact my ig @ath.ros if ada pertanyaan. Feel free to ask!

    ReplyDelete
  7. Kalau diploma perladangan uitm Sambung degree pendidikan sains pertanian upm boleh tak?

    ReplyDelete
  8. Hello ! boleh ke saya tau soalan apa yang akan ditanya ? dan tips sebelum menghadapi temuduga tersebut . saya akan iv bulan jun ni 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi awak dh iv kan saya batch baru untuk iv kalinih apa soalan yg ditanya untuk awak yee

      Delete
    2. HAHAHA hi sama la kita 22 jun iv kt upm TT goodluck btw

      Delete
  9. Hi, boleh ke saya tau lebih detail tentang temuduga (saya ada temuduga julai nanti untuk intake 2023/2024) and if you don't mind boleh share tak any tips, do's and don't waktu temuduga. thank you (p/s: saya dah search username akak dekat ig, tak ada.

    ReplyDelete
  10. Hi nk tya kat ig tpi x jumpa acc ig

    ReplyDelete
  11. hi saya para iv yg akan di temuduga esok 22jun 2023. mana yg sama tu boleh la exchange maklumat sikit. dm ig saya ya TT @chamie.__

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PSPM I & II 2018/2019 BUSINESS QUESTIONS FOR MATRICULATION ACCOUNT STUDENTS

KMM: KOLEJ MATRIKULASI MELAKA MASJID TANAH 2018/2019, THE LIFE AS COLLEGE STUDENT